Rajin adik rajin..rajinlah belajar..bila besar nanti..boleh tunjuk ajar..

Thursday, 10 May 2012

Rancangan Pelajaran Harian( Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup)

TAHUN                                : 1
MATAPELAJARAN            : Sains
Masa                                      : 60 minit
Bidang                                   : Sains Hayat
Tajuk                                     : Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup
Standard Kandungan            : Murid dibimbing untuk:
                                                 1. Memahami ciri benda hidup dan benda bukan hidup
Standard Pembelajaran         : Murid berupaya untuk:
                                          1. Mengenal pasti benda hidup dan benda bukan hidup
                                                  2. Mengenal pasti ciri-ciri benda hidup iaitu perlukan air dan   makanan, bernafas,  
                                                      bergerak, membesar dan membiak
FASA
CADANGAN AKTIVITI
CADANGAN KOMUNIKASI
1.        Persediaan
-       Orientasi idea berasaskan pengetahuan sedia ada
Indikator amalan
1.1.1        Menggunakan deria lihat, dengar, sentuh, rasa dan bau.

-Murid diminta menyebut benda yang berada di sekeliling mereka.

-Guru menyenaraikan benda- benda yang disebut oleh murid pada papan tulis.

-Murid menonton video

Bolehkah kamu nyatakan benda-benda yang ada di sekeliling kamu?
2.        Imaginasi
-Meneroka
-Penstrukturan idea
Indikator amalan
2.1.1       Menghasilkan idea baru
2.2.6    Menilai maklumat   baharu
Murid membuat pemerhatian tentang 2 gambar di bawah
1.Kipas
2.Kucing

-Guru mencungkil imaginasi/idea murid mengenai gambar yang dipaparkan.
Guru bertanya mengenai perbezaan gambar yang dipaparkan:

-Apakah yang kamu dapat bezakan mengenai gambar yang ditunjukkan?
3.         Perkembangan
-Penjelasan lanjut
-Mengelas
Indikator amalan
3.2.1 Memberi alasan yang tepat untuk menerima atau menolak idea.
3.1.3 Memberi pelbagai penerangan rasional tentang idea.
3.2.4 Membuat pilihan berdasarkan fakta tanpa prasangka
-Guru menerangkan perbezaan antara kipas dan kucing berdasarkan ciri-ciri benda hidup dan benda bukan hidup.
Guru menjelaskan mengenai ciri-ciri benda hidup dan benda bukan hidup

-bernafas/tidak bernafas
-bergerak/tidak bergerak
-membesar/tidak membesar
-membiak/tidak membiak
-perlukan air dan makanan/tidak memerlukan

-Murid menonton slaid power point
-Apakah perbezaan antara benda hidup dengan benda bukan hidup?






-Mengapakah kipas ini bukan benda hidup?

4.       Tindakan
-       Penyiasatan lanjut
-       Penilaian
Indikator amalan
4.1.1       menghuraikan idea dengan lebih terperinci
4.1.2      menyusun idea secara tersusun dan mudah difahami
-Guru meminta murid mengelaskan gambar benda hidup dan benda bukan hidup dalam slaid power point


Apakah benda lain yang boleh dikelaskan dalam kumpulan benda hidup?

Apakah benda lain yang boleh dikelaskan dalam kumpulan benda bukan hidup?

5.        Pentaksiran
-       Penilaian
Indikator amalan
5.1.1       Menilai tahap keupayaan murid mengenal pasti benda hidup dan bukan hidup
-murid menjawab soalan interaktif dari blog guru.
- pemulihan = interaktif game
Pengayaan    = interactive game

Pelajar juga boleh mencuba permainan lain yang telah disediakan.

Peneguhan positif kepada murid yang berjaya menjawab soalan dengan betul.
Nilai dan sikap            : rajin, teliti dan ,menghargai alam sekitar
Sumber                  : LCD, Laptop,skrin, gambar
Kemahiran sains     : memerhati, mengkelaskan,membuat inferens dan komunikasi
Kemahiran berfikir : membanding beza dan mencirikan
Pengetahuan sedia ada : murid mengenal benda, haiwan, manusia dan tumbuhan di sekeliling mereka.



No comments:

Post a Comment